Свіжий номер

1(507)2025

Час ставати сильнішими

Стати автором
Деісіс. Поліхромія конхи апсиди каплиці Святого Івана Богослова Філософсько-богословського факультету УКУ. Автори Богдан та Данило Турецькі. 2007–2011 рр. Фото Богдана Зятика 2014 р.

Роздуми про джерела натхнення в поліхроміях 1990–2020 років у храмах Львова

Натхнення – здається, всім зрозуміле і відоме слово та відчуття. Ми його не раз переживали і переживаємо, роблячи щось із великим задоволенням та емпатією, бачачи, відчуваючи або щиро вірячи у важливість та необхідність своєї діяльності в певний момент. Натхнення подібне до кохання або закоханості – коли ми когось палко любимо. Зрештою, саме це почуття може бути джерелом натхнення й спонукати людину до творчої дії. Натхнення подібне до одержимості, подиху весняного вітру, квітки, що проростає з-під снігу, сонця, яке розтоплює лід. Кожен стан натхнення має джерело, причини, мотивацію. Вони можуть бути різними. Але ключовим залишається бажання людини їх бачити й докладати зусиль для осягнення поставленої мети. Натхнення подібне до крил, які виростають, окрилюють і додають сил для подальшої боротьби. На одинадцятому році війни росії проти України і четвертому році повномасштабного вторгнення росії в Україну, ми, українці,  добре знаємо й відчуваємо, що таке натхнення. Нас надихає героїзм Збройних сил України. Нас надихає здатність українців об’єднуватись у важкі часи, підтримувати одне одного. Нас надихає Божа любов і Божа присутність у нашому житті в найважчі миті. Коли, здавалося, виходу нема, вона дає нам силу вставати і йти далі.

Наче на одному подиху…

Людина завжди хотіла і хоче зберегти щось важливе, значуще для майбутніх поколінь через мистецтво. Бо, як казав Гіппократ, «життя коротке, мистецтво вічне». Прагнути до прекрасного та вічного – природна потреба людини. Така сама потреба, як вдихати повітря, пити воду і споживати їжу.

Коли я чую чи думаю про натхнення, в моїй уяві, одразу постає картина Сандро Ботічеллі «Весна». В християнському мистецтві яскравим прикладом може бути фреска на стелі Сікстинської капели «Створення Адама» авторства Мікеланджело Буонарроті, або ж скульптурна група «Екстаз святої Терези» авторства Лоренцо Берніні.

Загалом усе сакральне мистецтво є богонатхненним. Художник, який його створює і є віруючим, визнає, що творить його не сам, а під натхненням Святого Духа. Тобто не приписує авторство собі, а свідчить, що є лише інструментом у Божих руках. Це дуже важливий і відповідальний процес, який зовні нічим не відрізняється від звичайної творчої діяльності митця, проте має надзвичайно важливу місію – наближати людину до Бога.

Як відомо, натхнення не любить ледачих. Як апетит приходить під час їди, так натхнення приходить під час праці. З власного досвіду можу сказати, що, маючи натхнення, творю легко, наче на одному подиху. Хоча сам процес підготовки та пошуку, виношування ідеї та рішення може бути складним і тривалим.

Натхнення належить до всіх сфер творчої діяльності людини. Воно супроводжує нас, коли ми працюємо з максимальною віддачею та мотивацією. Джерелом натхнення може бути будь-що, створене Богом або людиною. Нас може надихати окрема особа або цілий народ, людство загалом. Ми можемо захоплюватися й надихатися чаром та красою природи, створеної Богом. Зрештою, можемо надихатися й самим Богом, пізнаючи Його дію в нашому житті через людей, тварин, природу та життєві обставини, в які потрапляємо.

Слово, промовлене Богом до людини або через людину, для вірянина є джерелом натхнення. Як і сам Бог, який став людиною, помер та воскрес задля нашого спасіння, надихав і надихає нас уже більш ніж дві тисячі років. Пізнаючи Його діяльність від часу створення всесвіту і до сьогодення, не перестаємо дивуватися, захоплюватися та надихатися Ним. Природно, що це захоплення і натхнення людина виражала і виражає через мистецтво, зокрема сакральне.

У цій статті я хочу розповісти про поліхромії 1990–2020 років у храмах Львова. Під терміном «поліхромія» розглядаємо стінописи, виконані в техніках клейового розпису, мозаїки та сграфіто в інтер’єрах львівських християнських культових споруд.

Найдавніші збережені зразки християнських поліхромій:

  • Фрески ІІІ століття в синагозі Дура Европос у Сирії (близько 240 року).
  • Фрески в римських катакомбах Прісцилли (близько 250 року) та святих Петра і Марцеліна.

Приклади мозаїчного оздоблення храмів:

  • Базиліка Санта-Марія-Маджоре в Римі (432–440 роки).
  • Мавзолей Галли Плацидії в Равенні (друга чверть V століття).

Зразки з території України:

  • Розпис стелі «Склепу 2003 року» в Некрополі Херсона (Національний заповідник «Херсонес Таврійський»), ІV–V століть (за іншими даними V–VІІ століть).
  • Мозаїчна підлога в храмі Богородиці Влахернської та «Базиліці 1935 року» в Херсоні (НЗ «Херсонес Таврійський»), ІV–VІ століть (нині перебувають під тимчасовою російською окупацією).

З фігуративних композицій:

  • Фрагменти ликів із Десятинної церкви (кінець Х століття).
  • Мозаїки та розписи початку ХІ століття в Софії Київській.

Храми Львова

У Львові понад 166 храмів, оздоблених поліхроміями впродовж століть.

Найдавніша збережена поліхромія – фрескова композиція на відкосах вікна вірменського храму Успіння Пресвятої Богородиці (перша половина ХVI ст.).

  • Зображення: Христос Пантократор, святі апостоли Яків та Іван Богослов із учнем Прохором, а також постать фундатора біля св. ап. Якова.

Найдавніші мозаїки в інтер’єрах храмів Львова, ймовірно, також належать Вірменському собору (1912–1913 роки, автор – Юзеф Мегофер).

  • У бані зображена Новозавітна Трійця.
  • На вітрилах – чотири однакові постаті Христа Еммануїла в мандорлі перед жертовником, що символізує поширення християнства по всьому світу.

З 1990 року в межах Львова (включно з Білогорщею, Брюховичами, Винниками, Дублянами та Рясним) оздоблено поліхроміями 67 храмів.

  • Серед них є ще не завершені, однак уже визнані одними з кращих зразків сучасного сакрального мистецтва України.

Помітні приклади сучасних поліхромій:

  1. Храм Святої Софії – Премудрості Божої (УКУ): Іконописне об’єднання «Софія» (керівник – Василь Сивак, головний художник – Люба Яцків).
  2. Храм Різдва Пресвятої Богородиці на Сихові: Асоціація сакрального мистецтва (керівник – Святослав Владика).
  3. Храм Всіх Святих Українського Народу: Іконописне об’єднання «Софія» (керівник – Василь Сивак).
Софія Премудрість Божа. Поліхромія святилища храму Софії Премудрості Божої УКУ. Іконописне об’єднання «Софія» під керівництвом Василя Сивака. Автор ескізу проєкту Люба Яцків. 2014–2023 рр. Фото Богдана Зятика.

Завершені й найбільш значущі поліхромії:

  1. Храм Покрову Пресвятої Богородиці на Личаківській (головний художник – Роман Василик).
  2. Храм Святих Володимира і Ольги на вул. Симоненка: Іконописне об’єднання «Фавор» (керівник – Кость Маркович).
  3. Храм Святого Йосипа Обручника на вул. Залізняка: Святослав Владика та Данило Турецький.
  4. Храм Положення пояса Пресвятої Богородиці на вул. Антона Головатого: АСМ (керівник – Святослав Владика).
  5. Храм Зіслання Святого Духа Львівської духовної семінарії УГКЦ: Іконописне об’єднання «Метаморфозіс».
  6. Храм Святого Климента Папи: Іконописне об’єднання «Алімпій».

Каплиці, що варто відзначити:

  1. Каплиця Стрітення (УКУ): розписувала Іванка Крип’якевич-Димид за участі Остапа Лозинського та Іванки Онуфрик.
  2. Каплиця Покрови Пресвятої Богородиці при храмі Вознесіння Господнього на Левандівці: Іконописне об’єднання «Алімпій».
  3. Каплиця Святого апостола Івана Богослова (Філософсько-богословський факультет УКУ):
    • Святилище: Богдан і Данило Турецькі.
    • Баня, барабан та підбанний простір: Василь Сивак, Мирослав Півтораніс та Андрій Сивак.

Вдалі й невдалі поєднання стилів

Першим чинником, який впливає на храмову поліхромію і який важко ігнорувати, є сама архітектура будівлі, її екстер’єр та інтер’єр. Оскільки ми говоримо про поліхромію в інтер’єрах храмів, то саме вони найбільшою мірою впливають на майбутні стінописи. Внутрішній простір храму в цьому випадку слугує полотном, на якому художник має закомпонувати й виконати задуманий ним твір. Складність створює архітектоніка споруди, її масштаб та форма, специфіка освітлення та наявність або відсутність декоративних елементів. Але водночас вона є джерелом натхнення, оскільки підказує художникові два важливі моменти: стилістику й робочу поверхню, на якій можна втілити іконографічну програму стінопису. Також є приклади, коли зображення храму чи храмів відображені в поліхроміях. Прикладом є поліхромія храму Всіх Святих Українського Народу. Храм зображений на мозаїці в святилищі, під постаттю Богородиці Великої Панагії.

Мозаїчне зображення храму Всіх Святих Українського народу у святилищі цього храму. Іконописне об’єднання «Софія» під керівництвом Василя Сивака. Автори проєкту Василь Сивак та Тарас Лесів. 2012–2014 рр. Фото Богдана Зятика 2015 р.

Також тут є дві сцени, виконані в техніці сграфіто з храмами Львова та Києва. Ще одним прикладом є зображення храму в сцені Покрови у церкві Введення в храм Пресвятої Богородиці на Сихові. Тут намальовані Святоюрський собор у Львові та Патріарший собор Воскресіння Христового в Києві. Аналогічну композицію можна побачити в церкві Різдва Пресвятої Богородиці на Сихові, але замість Патріаршого собору там зображений собор Святої Софії в Києві (у давньому вигляді) (іл. 4).

Сцена Покрови Пресвятої Богородиці у храмі Різдва Пресвятої Богородиці на Сихові із зображенням Патріарха Йосипа Сліпого та Митрополита Андрея Шептицького. Асоціація сакрального мистецтва під керівництвом Святослава Владики. 2012 р. Фото зі сторінки АСМ.

На жаль, часто бувають випадки, коли художники нехтують стилістикою архітектури й виконують поліхромії в іншій стилістиці. Так з’являється дисгармонія і виникає брак довершеності ансамблевості храму. Причиною цього можуть бути побажання замовників або особисті переконання митців. Наприклад, храм може мати необарокову стилістику архітектури, а розписи всередині – візантійські. Чи, навпаки, може бути компонування неовізантійської чи модерністичної споруди з реалістичними розписами.

Що потрібно враховувати?

Однак є й вдалі зразки поєднання архітектурної стилістики та внутрішніх стінописів. Як приклад можемо назвати храм Різдва Пресвятої Богородиці на Сихові, спроєктований канадським архітектором українського походження Радославом Жуком та оздоблений в інтер’єрі мозаїками і розписами у виконанні Асоціації сакрального мистецтва під керівництвом Святослава Владики. Також художнику потрібно враховувати форму, а інколи й фактуру і матеріал поверхонь, оптичне скорочення та джерела освітлення. Ці чинники суттєво впливають на вигляд і сприйняття поліхромії. Художник, володіючи палітрою мистецьких засобів, може підкреслити або знівелювати архітектурні особливості храму, зробити простір світлішим або, навпаки, темнішим залежно від вибору тональності стінописів. В ідеалі між архітектором і художником-іконописцем мала б бути тісна співпраця ще на етапі проєктування храму. Відсутність такої взаємодії може створювати труднощі для художника, що інколи призводить до вимушених втручань у архітектуру (як, наприклад, замурування окремих вікон для виконання поліхромії), що може не подобатись архітектору.

Поліхромія центрального куполу храму Різдва Пресвятої Богородиці на Сихові. Асоціація сакрального мистецтва під керівництвом Святослава Владики, 2015 р. Фото надане Святославом Владикою.

Другим чинником є розробка іконографічної програми поліхромії. Християнська іконографія базується на Святому Письмі та його тлумаченні: богослов’ї, катехизмі, житіях святих, апокрифічних переданнях, історії Церкви та самій іконографічній традиції. В цій ситуації ідеальною є присутність богослова, який розробляє богословсько-іконографічну концепцію поліхромії, а художник-іконописець відповідає за її мистецьке втілення. Але такі ситуації доволі рідкісні. Прикладом може бути поліхромія храму Святих Верховних апостолів Петра і Павла в Рясному, розроблена парохом. Художники переважно самі змушені розробляти богословсько-іконографічну концепцію поліхромії храму і представляти її замовнику. Також у цьому випадку важливим є те, кому посвячений храм. В ідеалі це має бути відображено в храмовій поліхромії. Прикладом є каплиця Святого пророка Іллі при монастирі отців-студитів, де в розписі бачимо сцени з його житія.

Вознесіння святого пророка Іллі. Поліхромія склепіння каплиці Святого пророка Іллі в монастирі оо. Студитів у Львові. Автори Тарас Лесів та Василь Сивак. 2004–2005 рр. Фото Богдана Зятика 2015 р.

Чи можна рефлексувати над сьогоденням?

Інколи в храмових поліхроміях можна побачити рефлексії митців на події сьогодення. У каплиці Матері Божої Неустанної Помочі на Погулянці (вулиця Вахнянина) студентки-дипломниці кафедри сакрального мистецтва Львівської національної академії мистецтв у сцені Страшного суду, яка традиційно розміщена на західній стіні, серед праведників зобразили учасників Революції Гідності, а серед грішників – Московського патріарха Кирила, диктатора Путіна, солдата-окупанта російської армії і «тітушку».

Грішники що очікують Суду Божого. Фрагмент композиції Страшний Суд на західній стіні храму. Поліхромія каплиці Матері Божої Неустанної Помочі на Погулянці. Автори Марія Приймич та Оксана Тетервак. 2014–2015 рр. Фото AFP

Розпис виконували впродовж 2014–2015 років як магістерську дипломну роботу студентки Марія Приймич і Оксана Тетервак. Цікавими й доволі рідкісними в поліхромії склепіння цієї каплиці є сцени, взяті з Акафіста до Пресвятої Богородиці, як-от Благовіщення Богородиці біля криниці та Богородиця зі свічкою над безоднею аду. Авторкою їх є Оксана Широка. Не менш цікавим і рідкісним є зображення Богородиці Неопалимої Купини на склепінні цієї самої каплиці авторства Ганни Михасюк. У цьому ж храмі – Богородиця на троні з Дитям Ісусом і чотирма архангелами та Святим Духом у вигляді голуба в консі апсиди. Малювала цю композицію Оксана Красій.

Богородиця зі свічкою над безоднею аду. Поліхромія склепіння каплиці Матері Божої Неустанної Помочі на Погулянці. Авторка Оксана Широка. 2014–2015 рр.

Трапляються в поліхроміях храмів Львова й зображення церковних єрархів. Для прикладу, в розписі церкви Введення в храм Пресвятої Богородиці на Сихові можемо бачити портрети Патріархів УГКЦ Любомира Гузара і Святослава Шевчука (іл. 9). В цій же церкві розміщений груповий портрет єрархів УГКЦ: Митрополита Андрея Шептицького, Патріархів Йосифа Сліпого та Мирослава Любачівського, архиєпископа Володимира Стернюка та єпископа Сетера Ортинського. Ця робота виконана в храмі на прохання його пароха та будівничого отця Любомира Ортинського.

Патріархи Любомир Гузар та Святослав Шевчук в поліхромії храму Введення в храм Пресвятої Богородиці на Сихові. Автор Богдан Балицький за участі Юрія Гереги. 2011–2012 рр. Фото Богдана Зятика 2023 р.

Підсумовуючи, варто зазначити, що автори храмових поліхромій Львова 1990–2020-х років звертаються до різноманітних джерел натхнення, починаючи від архітектури і житія святих, акафістів, і закінчуючи подіями та персоналіями сьогодення. Це свідчить про освіченість, ерудованість, активну громадянську позицію та сміливість у творчих пошуках митців. Завдяки цьому ці поліхромії є цікавими для дослідників та корисними для вірян.

Богдан Зятик, мистецвознавець, член Наукового товариства імені Шевченка

Поділитися:

Популярні статті