Latest Issue

6(506)2024

Час ставати сильнішими

Стати автором
Колядники з Мармарощини з вертепом

Різдво в Мармарощині

Пропонуємо заглянути в зниклий колоритний та архаїчний світ українських горян (переважно гуцулів), прочитавши призабуту в наші дні замальовку про різдвяні звичаї українців Мараморошу – історичної східної частини Закарпаття, теперішніх Рахівського і Тячівського районів Закарпатської області України, та жудця Марамуреш Румунії. Автор цього тексту – український археолог, історик, відомий дослідник пам’яток княжого Галича Ярослав Пастернак, який упродовж багатьох років вивчав також минуле Закарпаття.

Про різдвяні звичаї, ворожби та вгадування в Галичині вже не раз у нас писали. Цікаво приглянутися, як святкують Різдво наші закарпатські браття на Мармарощині.

До Різдва там уже заздалегідь готовляться. Молодь старається вивчитися якнайбільше колядок, а господарі додивляються, щоб чого не забути, бо тоді важний час: тоді, мовляв, усякі ворожки та инші темні духи мають найбільшу силу.

Перед Свят-Вечором печуть по всій Мармарощині так званий «керечун», себто великий житній або кукурудзяний хліб, посипують його зверху трошки різним зерном: житом, вівсом, кукурудзою («кендерицею»), фасолею тощо. За народним переказом цей звичай має походити ще з дуже давніх часів, коли наш народ жив серед патріархальних відносин, себто так, що один старий, розумний дід – з-грецька: патріарх – розказував не тільки свому родові, але й цілому селу, а всі його слухали. На знак цієї влади й пекли «керечун» для цього діда, а ще клали в нього головку часнику, щоб дід-патріарх був такий здоровий і сильний, як часник. Керечуна не сміє ніхто перший покуштувати, а тільки сам ґазда, а їдять його так, щоб до Нового року його стало.

Насипане на «керечун» різне зерно ізріжуть потім, сховають і худобі потрохи дають, щоб тучна була й добре плодилася. А тістом з-під «керечуна» мажуть хрести на дверях стайні, щоб нечистий дух не мав сили пошкодити худобі.

На різдвяну вечерю здавен-давна в Мармарощині дев’ять різних страв варять: пасулю (фасолю), ленчу (сучавицю), горох, печениці, гриби, біб, крумплі (бульбу), паленята з олієм та кутю. Цей звичай, кажуть, держиться в ту пам’ятку, що наші предки прийняли там Христову віру в ІХ столітті. Инші знов вияснюють, що це на спомин дев’ятьох ран Христових (Маковиця) та що цей звичай перейнятий від словаків.

Село Борша на Мармарощині

Перед самою вечерею ґазда дає найперше їсти худобині найліпшої паші, щоб і скотина знала, що нині Свят-Вечір. Взагалі про худобу тоді добре дбають, бо тяжкий гріх, кажуть, матиме той, у кого вона того вечора голодна. Потім до «хижі» вносить тілько соломи, щоб устелити нею всю землю. На стіл дають звичайно сіно. Це на пам’ятку, що Христос у яслах народився. Воно залишається в хаті аж до Нового року, потім розвішують його клаптями по деревині, щоб садовина добре родила.

Як уже вечеря готова, вся челядь іде, заки накриють стіл, на річку, кожний витягає з води один камінчик та несе до хати. Це знов, кажуть, тому, що колись предки мармарошців жили над такою рікою, де були золоті камінчики. Тим то й тепер принесені в хату камінчики називають «золотими». І це теж відгомін дійсних подій іще з передісторичних часів, коли то в багатьох річках карпатської котловини добували справді золотий пісок та робили з нього всякі цінні прикраси.

Як уже вечеря на столі, ґазда ще не сідає, а тільки вносить у хижу сокиру, кладе її під стіл, обв’язує довгим ланцюгом кругом і замикає його на колодку. Цей звичай, як розказував один старий верховинський дід, походить іще з того часу, як наші предки жили між багатьма ворогами й дикими звірями, від яких мусіли раз-у-раз відборонюватися. Тим то в часі Різдва закладали двері, щоб бодай тоді мати спокій. І тепер іще на цю пам’ятку бодай стіл ланцюгом обв’язують – забезпечують. А на колодку його замикають на те, щоб диким звірям «писки були так цілий рік позамикані», щоб вони скотини й чоловіка не займали.

По всіх тих підготовах ґазда приступає до стола, надкроює «керечуник» і каже: «Дай, Боже небесний, аби-смо в здоровлю й щастю і друге ще Різдво й инших много дочекали». Потім усі моляться й сідають вечеряти.

Після вечері приходять колядники. Декуди колядують діти й молодь, декуди лише церковне братство на церкву. За коляду дають, здебільша, кукурудзяні перепічки, запрошують у хижу й гостять «мало» (трохи). Колядники ціле Різдво ходять; і це велика ганьба, коли яку хижу минуть. З вертепом ходять тільки біля села Товтів, а так звичайно тільки самих колядок співають, наприклад такої:

Гень там у ярожіньку
Зелена лозина,
Пасуть вуцьки з пастушками,
Прийшла їм новина:
Чиста Діва, чиста Діва
Породила Сина.
Породила, так йому співала:
Люляй, милий Сину Божий,
Я би-м уже спала.
Заспи, мамко, заспи
Хоч єдну годинку,
Заки собі не принесу
Із раю пеленку.

Одні колядують по вечері, другі ворожать. Кладуть, наприклад, на припічку рядком розпалені вуглики, а біля них різне зерно: жито, пшеницю, кукурудзу, овес, біб тощо. Котрий вуглик найдовше жаріє, з того насіння найкращий урожай буде. Инші знов дивляться, котрий вуглик цілий на попіл зітліє. Часом воно трапиться, що ворожба справдиться, тим то й держиться цей звичай між народом.

Колядники з Мармарощини зі звіздою

Дівчата-відданиці ворожать, знов, своє. Вибігають надвір слухати, з котрого боку пси брешуть: як з того, де милий живе, то в м’ясниці весілля певне!

Як на перший день Різдва зайде рано в хижу немилий чоловік, то дівка старається зламати на ньому «ламаник», щоб усе лихо, якого він цій хаті бажає, залишилося при ньому. А ламаник – це тонкий довгий колачик, подібний до палички, що його з тою метою дівчата печуть. У нас називають таких непрошених гостей полазниками та й кажуть їм на Різдво: «Перший полаз, до хати не лазь!».

Старші господарі свою думку у таке велике свято мають і свої окремі ворожіння: «Кидь на Різдво ясно, кажуть, добрий рік буде. Кидь на Святий Вечір звіздяно – буде худоба добре плодитися і много буде гороху».

А господині приповідують: «Теплі святка – молочні корови; світлі святка – несучі кури».

І багато инших звичаїв, вірувань та ворожб знають у Мармарощині на Різдво. А всі вони мають одну мету – показати того дня багатство, щастя, мир і любов на цілому господарстві та приворожити собі всього того на наступний рік.

Це тому, що Різдво Христове належить у народному календарі до новорічного кругу прадавніх, ще передхристиянських свят. Досліди над цими звичаями причинюються тепер багато до пізнання духового життя, світогляду й культури наших предків у давноминулих часах.

Вперше видано у:Життя і знання 1 (1935) 4–5.

Ярослав Пастернак

Share:

Popular articles