З 8 по 16 вересня 2014 року при Інституті екуменічних наукових досліджень святого Єфрема університету індійського міста Коттаям проходила VIII на тему «Отці Східної Церкви і її інкультурація на Азійському континенті, зокрема в Індії». Від УГКЦ в конгресі взяв участь отець-доктор Августин Баб’як, який поділився з «Патріярхатом» своїми враженнями від цієї зустрічі.
– Отче Августине, ви український священик, а брали участь у сирійському богословському конгресі, що проходив у Індії. Чим могла бути цікавою і корисною для представників азійських церков ваша доповідь «Митрополит Андрей Шептицький і його екуменічні контакти зі східними церквами Близького Сходу»?
– Я не відсьогодні, як дослідник, маю зв’язки з богословськими інститутами, і не лише з європейськими. Мене запрошують на різноманітні конференції, теми яких у якийсь спосіб пов’язані з моїми дослідженнями, зокрема про життя та діяльність Митрополита Андрея Шептицького. В цьому випадку слід наголосити, що Митрополит мав тісні стосунки з арабським християнством, яке значно відрізняється від слов’янського символікою, жестами та інтерпретацією. На підставі віднайдених архівних документів, наукових досліджень я зміг дізнатися про пасторальну далекоглядність Митрополита щодо інших Церков, їх духовно-літургійного досвіду. Його прискіплива зацікавленість життям і досвідом духовності східних отців, його колегіальна солідарність щодо інших єрархів є прикладом розуміння вселенськості Христової Церкви.
– Сирійська конференція проходила в індійському штаті Керала. Чим це було викликано, чому саме там?
– Бо саме в цьому штаті найплідніше діє Східна Сирійська Церква різних юрисдикцій та обрядів: католицька, православна, якубістська, англіканська й римо-католицька, заснована в Індії португальськими місіонерами. Там також активно діє Інститут екуменічних наукових досліджень святого Єфрема університету міста Коттаям, під патронатом якого й відбулася ця подія.
Східна Сирійська Церква – найстаріша на Близькому Сході. Вона є старішою щодо обряду від візантійської. Древня традиція каже, що святий апостол Тома євангелізував Індію. Слідом її місіонери ще в перших століттях інкультурували (вживили) в індійську культуру та ментальність народів континенту християнські цінності й обрядовість.
– Чим, на вашу думку, може бути корисний для українського християнства зв’язок із культурою арабського чи індійського християнства?
– Їхня глибока віра, прив’язання до християнських традицій та обрядів, почитання їхніх місцевих святих, родинне практикування та християнська ініціація духовних цінностей, дуже помірковане споживацтво у повсякденні: матеріальне не переважує духовного.
– Якщо можна, коротко: який зв’язок між двома гілками християнства – європейською та азійською?
– Спільним є послання миру. Церква – джерело і носій миру, культури діалогу, толерантності, християнської надії та братньої любові.
Розмовляла Галина Таратула
Виступ о. д-ра. Августина Баб’яка на Міжнародній сирійській конференції “Митрополит Андрей Шептицький і Близький Схід” (французькою мовою)