Свіжий номер

5(505)2024

Час ставати сильнішими

Стати автором

Промова до Папи про наладнання правної структури нашої Церкви

Святіший Отче!

Понад сорок років переживала наша Українська Католицька Церква ненормальний стан своєї праці для свого народу і добра душ. Її злуку з Апостольським Престолом у Берестейській Унії скасовано злобно і підступно у 1946 році, позбавлено її власної ієрархії з думкою, що, поразивши пастиря, розбіжаться і вівці, їй заборонено під гострими карами всяку працю, її загнано в підпілля, з якого вона вийшла тому три роки. Найбільший удар стрінув нашу Церкву тим, що позбавив її єпископів, ієрархічного проводу. Церква — то спільнота видима, збудована за ієрархічною структурою і таїнственне Христове Тіло, тобто спільнота невидима, небесна, Святим Духом ведена і Його благами збагачувана. Не є це, однак, як уважно підкреслює Другий Ватиканський Собор, як щось подвійне і окреме, «але творять вони одну складну дійсність, що складається з Божого і людського елементу». У цьому зовнішньому виді Христос Господь хотів, щоби наслідники Його апостолів були пастирями в Його Церкві. Так єпископи, творячи місцеві Церкви, які стали клітинами цілої Вселенської Церкви, провадили свої стада на чолі з Вселенським Архиєреєм, а у Східній Церкві через своїх патріярхів, які, очолюючи свої помісні Церкви, були в злуці з Вселенським Архиєреєм. Епархії стали зовнішньою організаційною формою праці, дії і духовного життя в нашім Господі з дією Святого Духа, прямуючи до вічного Царства Отця.

Вся ця зовнішня структура нашої Церкви зазнала спустошень і захитань під впливом переслідувань, неможливости діяти легально перед безбожницьким урядом, а теж і частинно через різні політичні розчленування деяких наших земель і їхніх єпархій, хоч нова політична ситуація в СССР зібрала вперше в нашій історії наші етнографічні землі в одне і прадавні наші епархії опинились на одній території Української республіки під совєтським урядом в Москві. Але ці епархії не мали своїх Владик вже сотні років ще й перед совєтською революцією. Деякі були штучно відділені від Львова дивними кордонами, щоб тільки Львів не міг мати впливу на них і на своїх вірних з’єдиненої з Римом Церкви. Іншими словами: зникли старі труднощі для оформлення ієрархічної структури нашої Церкви, але й появились нові перешкоди для того, щоб ця зовнішня частина неподільного Христового Містичного Тіла не могла спільно і органічно працювати і діяти. Це такі важкі і при тому делікатні питання, що самі їх ми розв’язати не можемо. Найбільшою з тих нових труднощів є ця, що на теренах нашої галицької церковної провінції появилась, як вислід ненормальних обставин минулого, ще й Російська Православна Церква, яка уважає себе в праві мати повну церковну юрисдикцію і структуру біля нас, ставлячи нескрито свої претенсії і свої перешкоди для нашої праці і розвитку. Не боїться вона вживати навіть кпин чи публічних закидів, що ми — владики, які вийшли з катакомб, не є визнані Апостольським Престолом, не маємо легальних територій, не маємо прав ані повновластей і тим самим не маємо права організувати нормальне церковне зорганізоване канонічне життя і працю.

Останніми місяцями творилася нова дійсність — відродження Української Автокефальної Православної Церкви на традиційно католицьких територіях Західньої України. Речники цієї Церкви підкреслюють повну незалежність від Риму та Москви, покликуючись на патріотичні гасла і козацькі традиції. Між народом ширяться непорозуміння, мовляв, стати греко-католиком — значить латинізуватися, переходити на польське і тратити свою національну ідентичність. Упродовж кількох місяців відновлено нову ієрархію — в цілості сімох владик. Щобільше, 6 червня 1990 р. у Києві скликано на собор, де проголошено український православний Патріярхат з осідком у Києві. Першим патріярхом України проголошено митрополита цієї ж Церкви в США — 92-літнього Мстислава Скрипника, а митрополитом Галицьким з осідком у Львові назначено владику Йоана Боднарчука. Щоб скріпити позиції Католицької Церкви, нашим прохання є:

  1. Торжественно визнати наші права і наші давні межі наших єпархій, яких маємо бути законними пастирями з волі Вселенського Архиєрея.
  2. По повному упорядкуванні нашої ієрархічної структури на наших землях, прохаємо сповнити Вашу обітницю, що по відзисканні волі нашої Церкви і упорядкуванні її організаційної структури завершити її церковну будову визнанням нашого патріярхату, згідно з заявами ІІ Ватиканського Собору, папи Павла VI, який не міг цього зробити «Сальтем про темпоре», і згідно з Вашим, Святіший Отче, бажанням тієї хвилини діждатися і таке добро нашій Церкві й народові зробити.

Перешкод у цьому ділі не повинно бути, але великих користей духовних, канонічних, екуменічних, пасторальних та еклезіяльних було б безліч.

  1. Встановити згідно з історичними критеріями межі наших єпархій, щоб ми могли приступити до організації душпастирської сітки станиць для місіонерів, парохів і душпастирів. Привернути давні з’єдинені єпархії, які вже століттями не мали своїх ієрархій (Луцьк, Володимир, Остріг, Мстислав, Чернігів і т.п.) до давньої єдности зі Львовом як осідком Верховного Архиєпископа і Митрополита і майбутнього Патріярха. Іншими словами, дати їм статус канонічно-пасторального існування. Наш Синод вибрав би для них ієрархів.
  2. Встановити легальний статус агрегації наших владик, що досі жили в діяспорі, щоб ми разом з ними творили один Синод нашої Церкви згідно з правом та під проводом нашого Отця і Глави, покищо Верховного Архиєпископа, а завтра Патріярха.
  3. Перемишльська єпархія, на жаль, осталась ще поділена політичними границями і вимагає розв’язки, щоб не остатись сиротою із своїми історичними сестрами — іншими єпархіями. На територіях Української Республіки вона може знайти свій осідок і відновлену діяльність у Самборі.
  4. Чимало наших вірних, як подібно сталося з поляками, що їх доля розсіяла по Сибіру і центральній Азії та Росії, знаходяться по широких теренах СССР. Вже Слуга Божий Андрей Шептицький виявив у минулому стільки журби про тих своїх духовних дітей і створив був різні канонічні засоби для їхнього церковного життя. Тепер настав час, щоб ці старання з доповненнями знову відтворити і встановити для нормальної душпастирської праці нашої З’єдиненої Церкви по всіх теренах СССР. Екзархати, вікаріяти, адміністратури, візитатури чи інші згідно зі східнім правом інстанції треба створити з визначенням їхніх меж дії.

Без цих старань і засобів ми можемо залишитись в очах світу, а головно в очах східніх братів, як безформна маса, якою ніхто не журиться, а яка, обезкровлена переслідуваннями, не матиме сил піднестися скоро на свої ноги перед своїм Вчителем і Спасителем.

Рим, 25 червня 1990 р.

+ Володимир

Містоблюститель і правлячий архиєрей Галицької Митрополії

* * *

Ваша Святосте,

Ваше Блаженство, Високопреосвященні і Преосвященні Владики!

Дякую Всемогутньому Господеві, що зволив зібрати нас усіх, Владик Помісної Української Греко-Католицької Церкви, разом із Петром, щоб взаємно запізнатися і, з остаточною ціллю спасення людських душ, подумати і подати напрямні на найближче майбутнє нашої Церкви в Україні й у Радянському Союзі.

Дозвольте і мені зложити щирий поклін Вашій Святості від усього українського Божого люду на рідних землях, враз із почуттями сердечної вдячности за всі Ваші труди і старання, які Ви проклали і вкладаєте для повного публічного визнання і свободи Української Католицької Церкви.

Ваша Святість, перший Папа-слов’янин є харизматичною постаттю і певним об’єднуючим чинником з велетенським моральним авторитетом не лише для українського народу, але і для всіх народів Радянського Союзу, які з глибини душі вірять, що Ви, Святіший Отче, поставите тривкі основи морального оздоровлення всієї Східньої Европи і тим дасте основний почин її духовного об’єднання, основаного на началах Христової благовісти від Атлянтику аж по Урал.

Ця наша сьогоднішня зустріч є конкретним камінчиком у мозаїці тривалого існування об’єднаної Европи, і за це складаємо Вам щиру подяку.

Не входитиму в цій хвилині у наше недавнє минуле, бо воно в більшій чи меншій мірі є Вам відоме. Завдяки Божій благодаті і незнищимості Христової Церкви та покрову Богоматері, наша Церква вийшла з довголітнього підпілля і ставить перші кроки у напрямі її відродження та нормалізації. На цьому етапі ми кладемо на першому місці любов Бога, любов ближнього і любов до тих, що донедавна переслідували нас і яких, по-людськи беручи, можна було б уважати за наших ворогів. Для нас в Україні геройський крок примирення і прощення, який зробив Блаженніший наш Мирослав-Іван, Кардинал Любачівський до Російської Православної Церкви і народу, зрушив наші серця і ми в цьому бачимо виразну волю Божого Провидіння нам на дороговказ. Українські католики хочуть жити у цім дусі християнської любови зі всіма своїми сусідами та іншими народами Европи і світу, не зважаючи на історичне минуле. І це залишається нашим ідеалом до осягнення.

Щоб, одначе, любов була щиро правдива, вона мусить випливати з двох сторін і пошанувати, в повному значенні цього слова, велику моральну чесноту справедливости. Фактом є, що Українській Католицькій Церкві, починаючи від 1945 року, заподіяно велику несправедливість і кривду і вчинив це не лише тодішній радянський уряд, але й Московський Патріярхат. Сьогодні, коли беремося за лікуваня цієї глибокої рани, ця несправедливість повинна бути в засаді засуджена і усунена. Згідно із справедливістю, Українській Католицькій Церкві належиться це, що їй несправедливо забрано і чого позбавлено від 1945 року. Тому, одначе, що від того часу минуло 45 років — два покоління — і відбувся цілий ряд процесів, Українська Католицька Ієрархія на рідних землях бажає прийняти всі храми і добра, які їй несправедливо забрано, щоб потім обговорювати, що вона може відступити Православній Церкві.

Було це нашим бажанням, під час розмов Чотиристоронньої Комісії (6-13 березня 1990 р.) обговорити ці справи. Одначе, із-за незрозумілих причин, до цього не дійшло. Ми сподівалися, що поки приступимо до розмов з православною стороною, католицька сторона (представники Святої Столиці та Української Католицької Церкви на батьківщині) узгіднять між собою точки і спосіб ведення розмов. Для цього, на жаль, не знайшлося часу і зрозуміння. Щобільше, не існувала будь-яка програма чи точки нарад, і прямо оминались основні питання, без яких не можна було приступати до деталів. А православна сторона була зацікавлена лише технічним питаням поділу церков і, будучи у стані «краще є становище того, що посідає», ставила католицьку сторону у підрядне становище і в стан слабшого. Я на якийсь час дивився, а відтак чув у собі моральний обов’язок покинути ці наради і анулювати всякі пороблені домовленості, бо інакше високий моральний авторитет Святішого Отця і Української Католицької Церкви на рідних землях в очах вірних значно впав би. Отже, Святіший Отче, прошу прийняти цей мій акт як оборону Вашого високого авторитету у світлі християнської любови, правди і справедливости. Бо якщо я так не поступив би, наш нарід осудив би нас за те, що ми не зуміли встоятися за нашими основними правами.

Чотирнадцять точок, котрих ми домагалися, були узгіднені з Главою нашої Церкви, Блаженнішим Мирославом-Іваном і подані до відома делегатам Святої Столиці. Це були наші заложення і точки до розмов, з якими ми хотіли приступати до переговорів з православною стороною. Тому, що не дійшло до будь-яких узгіднень, заки приступлено до Чотиристоронніх розмов, а відтак тому, що радянська преса почала оприлюднювати відомості, незгідні з правдою, які могли б скомпромітувати нас — українських католицьких владик — в очах наших вірних, ми подали цих чотирнадцять точок до публічного відома.

Я роблю, Святіший Отче, цю довшу дегресію з виразною метою і гарячим проханням, щоб майбутні розмови у наших справах з радянським урядом чи Московським Патріярхатом узгіднювати з проводом нашої Церкви і, тим чином, щоб католицька сторона говорила однією мовою, бо якщо доходитиме до розбіжностей, то для наших вірних це буде соблазном і пониженням високого морального авторитету Католицької Церкви.

У світлі християнських чеснот любови, правди і справедливости ми готові обговорювати з радянським урядом цілий ряд деталів, застерігаючи за собою непорушність наступних точок:

  1. Повне публічне визнання як юридичної особи Української Католицької Церкви зі сторони радянського уряду, а з боку Московського Патріярхату — її визнання як Церкви-Сестри. Не можна про нас говорити, як про громади, спільноти чи групи вірних східнього обряду. Ми є помісною Церквою свого права (екклезія партікуляріс суі юріс) у повному значенні цього слова і згідно з наукою Другого Ватиканського Собору і за таку нас повинні уважати всі інші Церкви.
  2. Слід визнати недійсність і неважність т.зв. Львівського Собору (8-10 березня 1946 р.) як зі сторони Російської Православної Церкви, так і з боку уряду, тому що від цього собору Московська Патріярхія і радянський уряд уважали нашу Церкву зліквідованою. Тут треба остаточно поставити кінець всякій двозначності, де уряд спихає вину на Московську Патріярхію, а Російська Православна Церква на уряд. Це був спільний акт цих двох установ. Треба засадничо визнати його недійсність і неважність, так як це зроблено з іншими сталінськими злочинними актами.
  3. Внаслідок цієї ануляції Українській Католицькій Церкві слід повернути собор св. Юра у Львові враз зі всіма його забудуваннями. Привернення власности цього собору дається нашій Церкві на основі права на власність, згідно з майбутнім радянським законодавством про свободу сумління і релігійні організації. На тій самій основі слід привернути і Мукачівсько-Ужгородській єпархії катедральний собор Воздвиження Чесного Хреста, так як це вже зроблено в Івано-Франківську.
  4. З поверненням собору св. Юра (символом українського католицизму) до свого престолу повинен чимскоріше повернутись Верховний Архиєпископ Львівський і Галицький Митрополит зі своїм почотом. І тут прохаємо Вашу Святість ужити всіх своїх впливів перед державними та церковними чинниками, щоб цей поворот став дійсністю в найближчому майбутньому. Галицького Митрополита від 11 квітня 1945 р. насильно віддалено від свого престолу, а від лютого 1963 р. він був змушений перебувати поза межами Радянського Союзу. З поворотом теперішнього Верховного Архиєпископа, Блаженнішого Мирослава-Івана, Кардинала Любачівського до Львова повертається в очах народу правда і справедливість.

Як будуть дані ці гарантії, у засаді я згідний, і я заявив вже це публічно, щоб цим самим храмом користувалися і вірні греко-католики, і вірні православні. Цю мою пропозицію відкинула православна сторона.

Такий процес поділу церковних дібр у наших днях повинен бути передбачений на довший проміжок часу, бо коли донедавна можна було говорити про поділ церков між Українською Католицькою Церквою і Російською Православною Церквою, яку недавно тому перейменовано на Українську, то сьогодні не можна виключити на території Західньої України і поширення Української Автокефальної Православної Церкви, яка знаходить більше грунту між населенням, ніж Російська Православна Церква. Одначе, всі ті проблеми можна розв’язати в дусі братнього порозуміння і щирости, якщо будуть пошановані засади християнської любови, правди і справедливости.

* * *

При тому дозвольте мені зложити Вашій Святості синівський поклін від усієї Львівської архиєпархії і цієї частини Перемишльської єпархії, яка знаходиться на сучасній території України. Працює в нас 456 священиків, в тому числі 258 священиків, що перейшли з Російської Православної Церкви. В нашій архиєпархії працюють 33 монахів Студитів, 56 Редемптористів і 62 Василіян, які включені у вищенаведеному числі 456 священнослужителів. У даному часі це духовенство обслуговує 1,062 парафії та релігійні громади, що подали документи про свою приналежність до Греко-католицької Церкви. Приблизне число вірних — від півтора до 1,8 мільйона людей. В даному часі ми вже прийняли як гідних до навчання в Духовній Семінарії 185 кандидатів, хоч зголошених будо понад 250 осіб. Офіційно зареєстровано, як греко-католицькі, понад 100 церков, хоч фактично діють, як наші — 803 храми.

Наші вірні, які я сьогодні перед Вами тут представляю, очікують від Вашої Святости піднести нашу Церкву до патріяршої гідности і бажають бачити нашого Блаженнішого Мирослава-Івана, Кардинала Любачівського, патріярхом Києво-Галицьким і всієї Руси-України.

Ватикан, 25 червня 1990 р.

+ Володимир Стернюк
Містоблюститель і правлячий архиєрей Галицької Митрополії

Поділитися:

Популярні статті