Починаючи з 2012 року наш журнал започаткував нову рубрику “Єпархія”. Її мета полягає в короткому ознайомленні читачів з особливостями різних частин нашої Церкви. З номера в номер ми висвітлюємо історію та сьогодення єпархій, обираючи перемінно одну єпархію з України і одну з поза її меж. Паралельно з цим ми друкуємо герби владик та єпархій з детальним їх поясненням. Оскільки в інтернеті не завжди можна знайти всю необхідну інформацію, яка стосується геральдики нашої Церкви редакція “Патріярхату” буде поступово поміщати зображення гербів та їх пояснення на цій сторінці.
На синьому тлі в золотих воротах – святий Юрій у срібному обладунку та червоному плащі верхи на срібному коні пробиває списом срібного змія. Святий Юрій відображає символіку головного храму Львівської архиєпархії. Золоті ворота – стилізоване зображення воріт Святоюрського комплексу у Львові – вказують на територіальну приналежність. За щитом – золоті жезл і хрест. Увінчує герб митра.
Герб митрополита і архиєпископа Львівського Ігоря Возняка
На синьому тлі щита – срібний стовп, з лівого боку – три срібні листки липи, з правого – на золотому тригорбі золотий хрест, спис і губка. Над ними, у срібному трикутнику – Всевидяче Око. Під щитом на синій стрічці золотими літерами зроблений напис: «Господи, милосердя прошу». Герб і стрічка розміщені на пурпуровій мантії, підшитій хутром горностая і увінчаній золотою митрою з червоним підкладом. З-поза мантії виступають золотий єпископський жезл і хрест.
Три срібні листки та срібний геральдичний стовп вказують на походження владики (с. Липиці над Дністром): листки символізують назву поселення, а вертикальна смуга – річку Дністер. Золотий хрест, спис і губка на тригорбі та Всевидяче Око є символом чину Найсвятішого Ізбавителя (отців-редемптористів), до якого належить владика. Мантія, митра, єпископські жезл і хрест, відповідно до традиції української церковної геральдики, вказують на єпископський статус власника герба.
Герб єпископа-помічника Львівського Венедикта Алексійчука
Щит напіврозтятий і перетятий, на синьому тлі – золота Оранта, на червоному – срібний лапчастий хрест, на зеленому – срібна стіна і дві вежі Святоуспенської Унівської лаври, де владика Венедикт довгі роки був ігуменом студитів. Щит розміщений на пурпуровій мантії, підшитій хутром горностая та увінчаній золотою митрою з червоним підкладом. Обабіч – золоті єпископські жезл і хрест. На синій стрічці написаний золотими літерами девіз: «Возлюбимъ другь друга».
Герб Самбірсько-Дрогобицької єпархії
Герб Самбірсько-Дрогобицької єпархії паритетно поєднує образ і символ, притаманні християнській іконографії. Він має два плани – верхній і нижній, що символізують Небесну та Земну Церкви. Небесний план представлений срібним тлом, що вказує на чистоту і непорочність, до яких маємо прагнути. Зелене поле, що репрезентує земний план, акцентує на особливостях розташування єпархії, багатої на гірський та лісовий ландшафти. Ламана лінія між небесним і земним планами схематично відтворює вершини гір, бо значна частина єпархії лежить у передгір’ї Карпат.
На небесному плані споглядаємо постать Пресвятої Богородиці як Оранти і Покровительки. Три золоті зірки на пурпуровому мафорії символізують Її дівоцтво перед, під час і після Христового воплочення. Своїм омофором Богородиця покриває територію єпархії і, зокрема, храм. Як Матір Божа (на це вказують грецькі літери „МР” та „0У”) Вона є Матір’ю Христової Церкви і Покровителькою місцевої Церкви – Самбірсько-Дрогобицької єпархії. Піднесені руки Оранти символізують заступництво та молитву Небесної Церкви за Земну.
В центрі земного плану розміщене стилізоване зображення храму, характерне для місцевої архітектури. Трикупольність храму символізує Пресвяту Трійцю, що Її – як досконалу спільноту Божественних осіб Отця, Сина і Святого Духа – повинна наслідувати церковна спільнота. Пресвяте таїнство Євхаристії, звершуване у храмі, є центром, джерелом та вершиною існування і розвитку Христової Церкви.
Першим у євхаристійній любові є єпархіальний єпископ. Саме тому щит герба розміщений на знаках єпископської влади (жезлі, патериці та панагії) як на фундаменті, адже «де буде єпископ, там повинен бути й народ, так само й де Ісус Христос, там і Католицька Церква» (св. Ігнатій Антіохійський, Послання до смирнян, 8). Як головний предстоятель земної Євхаристії, єпископ очолює місцеву Церкву (митра над щитом). Усі знаки єпископської влади, неначе промені, розходяться від храму в різні боки. Це означає, що єпископська влада живиться євхаристійною любов’ю та слугує її зростанню на всій території єпархії і поза нею. Виступ знаків єпископської влади за щит символізує | те, що служіння єпископа не обмежується єпархією – він представляє свою місцеву Церкву і за її І межами, творячи у сопричасті з іншими єпархіальними єпископами помісну Українську Греко-Католицьку Церкву.
Герб Івано-Франківської архиєпархії
Герб Івано-Франківської архиєпархії паритетно поєднує в собі образ і символ, притаманні християнській іконографії та геральдиці. Він має два поля: верхнє і нижнє, які символізують Небесну та Земну церкви. Верхнє представлене синім тлом, що вказує на чистоту і непорочність, до яких маємо прагнути. Нижнє – зеленим, що пояснюється особливостями географічного положення архиєпархії, у якій є і гірський, і лісовий ландшафти. Ламана лінія між «небесним» і «земним» полями схематично відтворює вершини гір, тому що значна частина архиєпархії – в передгір’ї Карпат.
У верхній частині щита на синьому тлі зображений золотий трираменний митрополичий хрест. У нижній, на зеленому, – золота корона галицьких князів. Щит увінчаний єпископською митрою і розміщений на покладених навхрест золотому процесійному хресті та єпископському жезлі. Поверх них – золотий ланцюжок з панагією (відзнакою єпископа) внизу щита.
Герб митрополита Філадельфійського Стефана Сороки
Щит герба увінчує єпископська митра, з обох боків якої хрест і жезл -символи пастирського служіння єпископа Української Греко-Католицької Церкви. У лівій частині гербового щита зображена Богоматір Оранта з піднятими в благанні руками – це символ передання архиєпархії під покров і особливе молитовне заступництво Пресвятої Богородиці. У правій частині гербового щита – палаюче серце, що повинне нагадувати про головну заповідь любові: «Любити Бога всім серцем і любити Іближнього, як себе самого» (пор. Лк. 10, 27). Літери «ІС ХС НІ КА» всередині серця вказують на Ісуса Христа як завойовника наших сердець, закликаючи архиєпископа і його вірян жити христоцентричним життям. Полум’я над серцем пригадує улюблену біблійну цитату владики: «Чи не палало наше серце в нас у грудях, коли він промовляв до нас у дорозі та вияснював нам Писання?» (Лк. 24, 32) і заохочує до заглиблення у зміст Святого Письма. Тлом цієї частини герба є американський прапор – нова батьківщина архиєпископа.
Нижня частина герба обрамлена українським вишиваним рушником, у центрі якого – кленовий лист, який вказує на те, що митрополит Стефан народжений у Канаді. Крім того, рушник є й натяком на особу святого Стефана – тезоіменника митрополита, перводиякона і мученика за віру (на іконах святий Стефан, як правило, зображений із рушником, який покриває його ліву руку). Девіз митрополита «Той що служить» виражає призначення архиєпископа як наступника апостолів, покликаного і поставленого служити Христові та Його народові (Лк. 22, 27).
Герб єпископа Петра Стасюка, очільника єпархії свв. Петра і Павла (Австралія, Нова Зеландія і Океанія)
Щит поділений на п’ять частин: напіврозтятий, із вістрям унизу, та перетятий. У верхньому правому блакитному полі – золотий Тризуб святого Володимира. У верхньому лівому жовтому полі – два золоті ключі. Внизу у правому зеленому полі – шість жовтих зірок. У блакитному вістрі – велика біла літера «М». У лівому темно-синьому полі – жовтий хрест із схрещеними губкою та списом, вище – Всевидяче око. Білим на темно-синій стрічці девіз – «ХАЙ БУДЕ ВОЛЯ ТВОЯ». Щит увінчаний золотою візантійською митрою, обабіч нього – золоті процесійний жезл і хрест. Тризуб святого Володимира свідчить про те, що владика Петро працював більшу частину свого життя в Колегії святого Володимира. Ключі символізують владу святого Петра – покровителя владики. Катедра і єпархія в Мельбурні (Австралія) також під покровом верховних апостолів Петра і Павла. Тризуб і ключі на синьо-жовтому тлі зображають український прапор. Шість зірок Південного Хреста – це сузір’я на небі над Австралією та Новою Зеландією. Південний Хрест є на прапорах Австралії та Нової Зеландії. Зелений і золотий – це національні кольори Австралії. Маюскула «М» символізує Марію – Матір Божу. Ця літера на блакитному тлі представляє традиційні кольори Пречистої Діви Марії. Хрест, губка і спис – елементи герба отців-редемптористів, до яких належить єпископ Петро. Гасло взяте з молитви «Отче наш», якої нас навчив Господь. (Устим Хаварівський, Герби владик Української Греко-Католицької Церкви: 2013 рік (Україна та діаспора)) .